Lov na nové rekordy v jížní Africe

3 paraglidingové rekordy padly

v jednom dni

De Aar, Jížní Afrika
8. prosince 2006


Čtvrtek 7.prosince 2006 byl pamětným dnem v De Aaru v jížní Africe, neboť byly vytvořeny 3 nové světové rekordy (ověřuje FAI) v jednom jediném dni.

 

Nejdelší individuální volný let: 426km

Nejdelší let s určeným cílem: 368km

Nejdelší tandemový volný let: 356km - nepatří MAC týmu

Ve vzduchu strávlili piloti přes 7 hodin.

Bratři Valičové cestovali do jížní afriky uprostřed listopadu ze zvláštním cílem dosáhnout světového rekordu v letu do určného místa. Navzdory tuhým a velmi těžkým podmínkám a po té, co strávili 6a půl hodiny ve vzduchu, oba bratři dasáhli určeného cíle, a protože měli dostatečnou výšku a čas, aby mohli pokračovat v letu dále, přistáli nakonec 300 metrů daleko od sebe, a vytvořili ještě další a nový světový rekord 426km! Oba bratři letěli ve výšce přes 5200 metrů nad mořem.

Dva britští piloti, Richard Westage a Phil Bibby také přijeli do jížní afriky překonat světový rekord v tandemovém létání. Jejich let není jen novým světovým rekordem v letu na největší vzdálenost -365km, ale je také nejdelším tandemovým letem v africe, ale také v UK, který s 285km držela 10let až do součnasti žena.

*rekord musí být ověřen FAI

report od bří Valičů

 Tady je naše zpráva z minulého týdne v De Aar.
Přijeli jsme do De Aar 17. listopadu, po 11 hodinách v autobuse africkou krajinou. Jsme ubytováni v oáze B&B Des a Arnold, vlastníci jsou oba zkušení paraglidingoví piloti a dobře vědí, co piloti potřebují pro dobré létání : od vytahování vlečným lanem, informací o počasí, zpáteční dopravy až po dobré jídlo. De Aar je situován uprostřed jížní afriky mezi Johanesburg a Kapské město. Je to malé město známé parní fólií, ovcemi a antilopami, ale od dubna 2003 je De Aar populární mezi paraglidingovými a rogalovými piloty po celém světě. Je znám pro své vynikající počasí a báječné letové podmínky.

 

 

17.11.06

Zamračený den, pozdě odpoledne jsme šli na startovací a přistávací plochu vyzkoušet si vytahování na auto navijáku. Pro nás to byl první zážitek, a tak jsme se nechali zvednout jen 400metrů.

18.11.06

Den se slabým severním větrem a pěknými kumuly všude dokola, skvělý pro aklimatizaci na výšky, letěli jsme 50 km. K večeru přišli přeháňky.

 

19.11.06

Bezvětří, rozhodli jsme se zůstat na zemi a počkat na lepší den.

   20.11.06

Severozápadní vítr kolem 20-30 km za hodinu ve výškách, základna mraků v 3200 metrech nad mořem, vystartovali jsme kolem 10té. Mraky se však začali rychle formovat, a tak jsme se po 60 kilometrech rozhodli přistát, nebyl to tedy den rekordu. Večer nás zastihla bouřka s deštěm.

 

21.11.06

První den útoku, vystartovali jsme okolo 10té a prvních 50 km bylo termální proudění velice slabé a nízké. Urban neměl vůbec štěstí a přistál po 25kmovém letu. Pokračoval jsem velice opatrně a využil veškeré i malé termály. Párkrát se mi stalo, že jsem byl velice nízko, pouze 30 metrů nad zemí, ale nevzdal jsem se a se štěstím jsem pokračoval. Ve výšce 3500 metrů jsem se dostal do inverzní vrstvy, takže jsem byl nucen letět nízko, což nebylo vůbec snadné v silném větru a klesáním mezi termály. Přistál jsem po pěti hodinách a 206 km, můj cíl město Eliot bylo vzdáleno 160km. Návrat do De Aar trval 4 hodiny.

 

 22.11.06

Dnes jsme létali jen pro zábavu, focení a nahrávání okolí De Aaru a připravovali jsme se na další den.
 

   23.11.06

Konečně dobré podmínky, základna mraků výšce výšce 4500m nad mořem a severozápadní vítr až 60km/h. Odstartoval jsem první, po odpoutání se od navijáku jsem se nechal unášet větrem v prvnímu termálu. Po půl hodině jsem byl již ve výšce základny mraků na 4600m, základ se pohyboval rychlostí 80-90km/h, vítr severozápadního směru byl výborný pro můj směr a cíl, město Eliot. Letěl jsem ve výšce mezi 3000 až 4500 metry bez použití kyslíku, ale cítil jsem se dobře. Po 100km jsem se dostal nad těžký terén kolem velkého jezera, na 30km úseku bezoblačnosti, letěl jsem velmi pomalu a směr větru se měnil více na severní. Několikrát jsem byl velmi nízko, ale „rančerská technika“ obvykle fungovala, neboť každá farma se stromy dokola a rybníkem uprostřed funguje jako spouštěč termálů. Na 180km jsem byl velmi nízko a už jsem se připravoval na přistání, ale 40 metrů nad zemí jsem v silném větru našel termál a chytil jsem se ho. Po 20ti minutách jsem byl na 4600 metrech na základně mraků a začal jsem se cítit špatně. Ztrácel jsem sílu v rukou a nemohl jsem hýbat prsty. Zmáčkl jsem speed k rychlejšímu klesání, ale klesal jsem stále pomalu, tak jsem sestoupil ve spirále na 4000m. Blížil jsem se k mému cíly městu Eliot, ale znovu přišlo modré nebe mým směrem v úseku 20km. Kolem byly krásné „mračné ulice“, ale já se obával ze ztráty správného směru, neboť později by bylo obtížné dosáhnout cíle v protivětru. Dostal jsem se do prudkého klesavého proudění a nemohl jsem najít žádný termál, tak jsem přistál na pěkném travnatém svahu blízko malého města jen 60 km vzdáleného od mého cíle, města Eliot a po 300km za sebou.

 7.12.06

Dva rekordy jedním letem

Dosáhli jsme určeného cíle ve vzdálenosti 368,2km oba dva, poté jsme pokračovali a přistáli jsme 400metrů od sebe ve vzdálenosti 426,8km (Aljaze) a 264,4 (Urbana), což je dost pro nový světový rekord..


Letové data:

Aljaz: čas startu: 10.57
čas přistání: 18.29
průměrná rychlost:56,6 km/h
čas: 7.31 h
max. výška: 5367 m
max. rychlost: 120 km/h
celková vzdálenost: 426,8 km



Urban: čas startu: 10.35
čas přistání: 18.05
průměrná rychlost:56,8 km/h
čas: 7.27 h
max. výška: 5604 m
max. rychlost: 118 km/h
celková vzdálenost: 426,4 km

Zpět novinky

:::Úvodní stránka:::